Analisis
Pekeliling-Pekeliling Ikhtisas Berkaitan
ü
Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Sekolah
Rendah dilaksanakan bermula pada Tahun 1993
Pengisian Pekeliling:
ü Peruntukan masa dua waktu seminggu
( 30 minit X 2 )
ü Satu waktu diambil daripada bahasa pengantar
ü Satu waktu lagi diambil daripada masa yang diubahsuai.
ü KHSR menggantikan Kemahiran Manipulatif dan Amalan Perdagangan.
Inovasi Kurikulum Kemahiran Hidup
Sekolah Rendah
ü Menurut Kamus Dewan, Edisi
Keempat (2007), inovasi bermaksud sesuatu yang baru diperkenalkan atau perihal
(tindakan dan sebagainya), mengadakan, memulakan sesuatu yang baru.
ü Dalam konteks pendidikan,
inovasi bermaksud sebagai usaha yang
dirancang dengan teliti bagi memperbaiki amalan proses pendidikan untuk
mencapai beberapa objektif bagi kebaikan masyarakat dan Negara.
ü Menurut Razali Arof (1991),“Inovasi pendidikan diertikan sebagai
penghasilan idea dalam bentuk mujarad berdasarkan proses pengubahsuaian dan
penyusunan semula unsur sedia ada dengan tujuan untuk memperkemas dan
mempertingkatkan lagi beberapa aspek dalam pendidikan”.
Teknik dalam inovasi kurikulum
IMEJ
Membuat Keputusan Dalam Inovasi
Kokurikulum
ü Proses yang penting
untuk kesempurnaan dalam bidang kurikulum
ü Bukan hanya wujud dalam
bidang kurikulum tetapi juga dihadapi oleh setiap individu, baik keputusan
tentang diri sendiri, keluarga, dirumah dan di tempat kerja
Proses Membuat Keputusan Yang Efektif
IMEJ
Perlaksanaan
Inovasi Kurikulum KHSR
ü Kemahiran Hidup Sekolah Rendah
(KHSR) adalah satu matapelajaran dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah yang diajar
pada Tahap II.
ü Kurikulum KHSR digubal untuk
menanam kesedaran celik teknologi melalui penguasaan kemahiran praktis dan pengetahuan
serta pemupukan sikap positif berasaskan teknologi dan keusahawanan.
ü Pusat Perkembangan Kurikulum,
Kementerian Pelajaran Malaysia
telah menjalankan semula semakan bagi memantapkan proses pengajaran dan pembelajaran.
ü Penyemakan semula kurikulum
bertujuan memantapkan Akta Pendidikan selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
ü Pentadbir sekolah sentiasa memberi
sokongan dan peka terhadap keperluan-kerperluan yang diperlukan terhadap pelaksanaan
matapelajaran Kemahiran Hidup disekolah.
ü Guru memainkan peranan
yang penting dalam pelaksanaan sesuatu inovasi kurikulum.
ü Tanpa penglibatan guru
secara aktif, matlamat kurikulum yang dirancang sukar untuk dicapai.
ü Murid mempelajari kemahiran asas dan pengetahuan berasaskan
teknologi dan keusahawanan
ü Sekolah dapat melahirkan insan
yang seimbang dan harmonis seperti yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan
Kebangsaan.
Halangan Dalam Perlaksanaan Dalam
Inovasi Kurikulum
ü Ketidakyakinan dalam
penggunaan alat-alat yang canggih termasuk alatan elektronik dan juga teknologi
computer dan telekomunikasi. (Slavin,1990)
ü (Fullandan
Miles,1992) Kewujudan
perasaan bimbang, konflik, rasa tidak tenteram dan kesukaran guru untuk menukar amalan
sedia ada kepada amalan yang baru
ü Sikap sesetengah guru yang
suka berkonfrontasi dengan pihak sekolah walaupun kemudahan yang diperlukan telah
pun dipenuh (Badaraco&Ellsworth,1989)
- Motivasi Guru
ü Sekiranya guru mempunyai tahap
motivasi yang tinggi,hasil kerja mereka akan meningkat, pelaksanaan tugas menjadi
cekap. (Hargreaves ,1994)
ü Kakitangan bermotivasi lebih
berdaya saing, kreatif,positif, komited terhadap tugas dan menumpukan perhatian
terhadap pencapaian matlamat.
ü Pertambahan tugas guru
disebabkan pengenalan sesuatu inovasi akan membangkitkan tekanan emosi dikalangan
guru.
- Sikap Guru
ü Sikap guru perlu dikenal
pasti dan dianalisis bagi memastikan keberkesanan pelaksanaan inovasi.(Tobin
danMcRobbie,1996)
ü Little (1990) menyatakan bahawa
guru yang bersikap positif terhadaptugas akan mempengaruhi keberkesanan pelaksanaan
sesuatu inovasi.
- Pengetahuan Dan kemahiran Guru
ü Penguasaan guru dalam aspek
tersebut memandu mereka untuk melaksanakan tugas dengan berkesan
ü Wiles dan Bondi (1998) berpandangan
tanpa pengetahuan dan kemahiran yang mencukupi akan menjejaskan tahap kesediaan
guru untuk melaksanakan sesuatu inovasi
No comments:
Post a Comment