NAMA PELAJAR: POK SEE WEI
UNIT: PC 3 (PPG, SEMESTER 3)
ANALISIS
PEKELILING-PEKELILING IKHTISAS BERKAITAN
SURAT PEKELILING
IKHTISAS
BIL. 5/1992 :
· Pelaksanaan Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Sekolah Rendah Mulai Tahun 1993
Pengisian Pekeliling:
- Pengajaran KHSR Tahun
4 ( 1992/1993 )
- Pengajaran KHSR Tahun
5 ( 1993/1994 )- Pengajaran KHSR Tahun 6 ( 1994/1995 )
- satu waktu diambil daripada bahasa pengantar.
- satu waktu lagi diambil daripada masa yang diubahsuai.
- KHSR menggantikan Kemahiran Manipulatif dan Amalan Perdagangan.
Maksud Inovasi Kurikulum
-
kurikulum yang sedia ada akan diperbaharui. Is menjadi
lebih berkesan dengan memasukkan elemen-elemen baru yang tidak terdapat pada
kurikulum tertentu.Teori Perubahan Motivasi Kurikulum
1. Teori Fungsi
2. Teori Mental
3. Teori Kurikulum
4. Teori Kurikulum Saintifik
1. Teori Fungsi
-
Kurikulum
yang digubal perlu kea rah penyediaan kemahiran pekerjaan sesuai dengan
keperluan tenaga manusia melibatkan pelbagai jenis pekerjaan yang melibatkan
latihan peningkatan kemahiran dari semasa ke semasa.
-
Inovasi
terhadap kurikulum mata pelajaran ini dilakukandengan tumpuan utamanya adalah
kepada penguasaan kemahiran dalam bidang Reka Bentuk Teknologi serta perniagaan
dan keusahawanan.
2. Teori
Mental
-
Kurikulum
perlu sentiasa diperbaharui untuk membolehkan apa jua ilmu pengetahuan dapat
diajar kepada kanak-kanak sebagai latihan pembinaan disiplin, keupayaan
menaakul.
-
Perubahan
terhadap kurikulum KHSR menambaik beberapa mata pelajaran berkaitan seperti
ketukangan, keusahawanan serta pengurusan diri dan keluarga.
3. Teori
Kurikulum
-
Badaya
dan ilmu pengetahuan sentiasaberkembang maka kurikulum perlu diubah agar dapat
merentasi masa dan sesuai dengan konteks sosial, politik dan ekonomi semasa.
4. Teori Kurikulam Saintifik
-
Teori
ini menegaskan kepentingan kanak-kanak dibezakan mengikut darjah kecerdasan,
agar mereka dapat latihan yang spesifik selaras dengan peranan mereka dalam
masyarakat.
Faktor-faktor mempengaruhi
pembentukan dan perubahan kurikulum.1. Kewujudan ilmu-ilmu yang baru atau perkembangan atau penemuan ilmu baru.
2. Keperluan masyarakat dan negara yang berubah.
3. Perkembangan sains dan teknologi.
4. Perkembangan dasar kerajaan pedagogi
5. Pedagogi
6. Keperluan sumber manusia.
7. Kelemahan pelaksanaan kurikulum sedia ada.
No comments:
Post a Comment