RBP2103M



1. Pedagogi RBT

1.1  Kurikulum dan pelaksanaan mata pelajaran RBT
  • Menghuraikan perincian sukatan pelajaran RBT tahun 4,5 dan 6

1.2  Kaedah pengajaran dan  pembelajaran RBT


  • Pembelajaran berasaskan projek

  • Kajian masa depan
  • Pembelajaran berasaskan kompetensi (CBL)
  • Pembelajaran secara kontekstual
1.3  Penyediaan rancangan mengajar RBT
  • Penyediaan rancangan tahunan/ semester
  • Penyediaan rancangan harian
1.4  Pengajaran mikro dan makro RBT
  • Mengaplikasikan strategi, kaedah, teknik dan pendekatan dalam P&P RBT
2. Organisasi dan Pengurusan Bengkel RBT
2.1  Organisasi bengkel

  • Jadual kerja

  • Senarai tugas

  • Carta organisasi

  • Susun atur bengkel
  • Penyimpanan alatan dan bahan
2.2  Peraturan dan keselamatan bengkel
·      Peraturan umum keselamatan
·      Etika pakaian
·      Etika kawasan kerja
·      Rekod servis dan baik pulih
·      Rekod kemalangan
·      Kit rawatan kecemasan
·      Kaedah rawatan
·      Latihan kebakaran
·      Alat pemadam api
·      Suis kecemasan
·    Perlindungan insuran
2.3  Perolehan alatan dan bahan
·       Perancangan pembelian – penyediaan bajet
·       Penerimaan alatan dan bahan
-   Penyemakan kualiti dan kuantiti barang
-  Catatan dalam buku stok
- Pengeluaran dan penyimpanan  bahan dan alatan
-   Penyemakan stok

2.4 Jenis-jenis stok dan buku rekod
                  Stok habis guna dan kekal
                  Pecahan, kehilangan dan kemalangan
                  Pinjaman
                  Laporan kerosakan
                  Surat-menyurat
                  Penilaian

3. Penyelenggaraan
3.1 Penyelenggaraan  perkakas, alat-alatan dan mesin mudah
     3.2  Membaiki kerosakan kecil pada perkakas, alatan, mesin mudah dan perabot


Prinsip Pengajaran dan Pembelajaran
(a) Bermula daripada tahap sedia ada
(b) Beri pelajar motivasi
(c) Tersusun dan jelas
(d) Melibatkan pelajar
(e) Beri maklum balas terhadap kemajuan murid
(f) Mengambil kira perbezaan individu.
(g) Murid Ingat apa yang dipelajari dan diaplikasikan
(h) jelas matlamat pembelajaran
(i) Kejayaan merupakan motivasi untuk belajar

KURIKULUM SEKOLAH
Penggubalan adalah berdasarkan prinsip-prinsip berikut iaitu:
(a) Menghubungkan pendidikan rendah dengan menengah;
(b) Memberikan pendidikan umum untuk semua;
(c) Menggunakan disiplin yang ada;
(d) Mengintegrasikan unsur-unsur intelek, rohani, emosi dan jasmani;
(e) Menekankan nilai-nilai murni;
(f) Menekankan penggunaan Bahasa Malaysia; dan
(g) Mengamalkan pendidikan seumur hidup.
.

Penggubalan adalah berdasarkan prinsip-prinsip berikut iaitu:

(a) Menghubungkan pendidikan rendah dengan menengah;
(b) Memberikan pendidikan umum untuk semua;
(c) Menggunakan disiplin yang ada;
(d) Mengintegrasikan unsur-unsur intelek, rohani, emosi dan jasmani;
(e) Menekankan nilai-nilai murni;
(f) Menekankan penggunaan Bahasa Malaysia; dan
(g) Mengamalkan pendidikan seumur hidup.


Perancangan Pengajaran

Sebab-sebab:

(a) Membolehkan guru menyusun isi pelajaran dan pengajaran dengan berkesan;

(b) Membantu guru menganggarkan masa yang diperlukan untuk setiap tajuk;

(c) Membolehkan guru membuat perancangan awal untuk menyediakan media pengajaran;

(d) Memastikan guru mempunyai rekod tentang perkara yang telah diajar.kan gambaran keseluruhan dan melihat kesinambungan tajuk mp

(f) Membantu mengajar dengan sistematik dan yakin.

No comments:

Post a Comment