KEPELBAGAIAN DALAM
PENGAJARAN KEMAHIRAN HIDUP
(Nota disesuaikan untuk tujuan
kuliah oleh: Lee Chui Ting –BCN3)
Kepelbagaian
kaedah atau gaya pengajaran penting dalam Kemahiran Hidup kerana ia menuntut
para guru untuk memastikan proses penyampaian maklumat dan memupuk tingkah laku
pembelajaran dalam kalangan pelajar. Berikut merupakan beberapa kaedah atau
teknik pengajaran yang boleh digunakan untuk mempelbagaikan kaedah pengajaran:
a) Projek
Ini
merupakan satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
pelajar-pelajar secara individu atau berkumpulan dalam sesuatu situasi
pembelajaran. Melalui kaedah ini, pelajar akan didedahkan kepada suatu cara
penyelesaian kepada satu masalah yang memerlukan mereka menghasilkan satu
laporan tinjauan mudah ataupun membina satu yang berbentuk kekal sebagai hasil
usaha kumpulan.
Kaedah
ini memberi peluang kepada pelajar-pelajar memperoleh pengalaman pembelajaran
secara langsung dan penglibatan diri secara aktif. Pembelajaran melalui sesuatu
projek menggalakkan pelajar-pelajar menggunakan dan memantapkan kemahiran
belajarnya. Projek adalah satu teknik pembelajaran yang memerlukan pelajar-pelajar
mengaplikasikan kemahirannya dalam kehidupan hariannya.
Guru
hendaklah juga memikirkan bagaimana projek yang diberi kepada
pelajar-pelajarnya merupakan satu kesempatan untuk mengamalkan prinsip
penyerapan dan penggabungjalinan dalam proses pembelajaran.
Topik-topik
Kemahiran Hidup yang boleh menggunakan teknik projek adalah seperti penghasilan
projek reka cipta, mereka bentuk dan menghasilkan projek gabungan kayu dengan
bahan kitar semula bukan logam, penghasilan projek elektrik dan elektronik dan
penghasilan ikan hiasan.
b) Demonstrasi
Kaedah ini merupakan cara pengajaran di mana
sesuatu pertunjukan secara amali dijalankan di hadapan pelajar-pelajar. Demonstrasi
digunakan untuk menerangkan isi pelajaran kepada pelajar supaya mereka akan
lebih faham apa yang mereka cuba pelajari. Kaedah ini melibatkan pembelajaran
melalui pelbagai deria iaitu deria pendengaran, penglihatan dan pengamatan yang
lebih tajam. Keberkesanan sesuatu demonstrasi akan bergantung kepada teknik
yang diamalkan oleh guru.
Terdapat beberapa tajuk tertentu dalam
Kemahiran Hidup yang sesuai disampaikan melalui kaedah demonstrasi. Antaranya
ialah baik pulih dan penyenggaraan alatan tangan, mesin mudah dan perabot. Selain
itu, topik jahitan juga sesuai dengan kaedah demonstrasi.
c) Perbincangan
Merupakan
teknik pengajaran-pembelajaran yang menggalakkan pelajar bertukar-tukar fikiran
sambil berkongsi maklumat tentang sesuatu tajuk pelajaran yang diperbincangkan.
Kaedah ini adalah satu kaedah di mana kelas dibahagikan kepada kumpulan kecil
untuk menyelesaikan tugasannya.
Peranan
guru ialah sebagai fasilitator kepada setiap kumpulan. Guru perlu mengelakkan
daripada memainkan peranan yang dominan ketika membimbing pelajar-pelajarnya. Guru
akan membuat rumusan muktamad setelah wakil-wakil kumpulan membentangkan
rumusan atau laporan kumpulannya kepada kelas.
Kaedah
perbincangan ini dapat menggalakkan pelajar-pelajar berfikir dengan teliti
sebelum bercakap atau mengemukakan pandangannya tentang sesuatu yang
dibincangkan. Kaedah ini juga merupakan satu aktiviti pembelajaran yang
bersifat interaktif di mana pelajar-pelajar dapat berinteraksi secara
berfaedah.
d) Penyelesaian
Masalah
Penyelesaian masalah adalah satu kaedah yang
melibatkan pelajar secara aktif untuk membuat keputusan atau untuk mencapai
satu sasaran tertentu. Semasa penyelesaian masalah, aktiviti seperti simulasi,
perbincangan dan eksperimen boleh dijalankan.
Pengetahuan yang diperoleh dalam pelajaran
Kemahiran Hidup hendaklah digunakan oleh pelajar-pelajar untuk menyelesaikan
masalah yang dihadapi dalam kehidupan hariannya. Kaedah ini adalah untuk
memanfaatkan pengetahuan yang dipelajarinya.
Guru perlu membiasakan pelajar-pelajar dengan
teknik dan pengalaman menyelesaikan masalah dan membina keyakinan mereka dalam
mencari penyelesaian kepada sesuatu isu. Guru juga perlu membimbing pelajar
dengan mengemukakan soalan-soalan yang bertujuan meningkatkan daya berfikir
mereka. Melalui kaedah ini,
pelajar-pelajar akan berusaha mencari jawapan dan berkeyakinan semasa
menyampaikan idea-ideanya.
e) Lawatan
Pembelajaran Kemahiran Hidup tidak hanya
terhad di dalam sekolah sahaja, ia juga melibatkan pembelajaran di luar bilik
darjah atau pada situasi sebenar. Melalui lawatan ke ladang atau kebun sayur
akan mendekatkan pelajar dengan penanaman dan penjagaan sayur-sayuran. Selain
itu, pelajar-pelajar juga boleh mempelajari cara menyediakan tapak tanaman,
cara menjaga tanaman, membuat pemilihan biji benih yang bermutu dan lain-lain
lagi.
Dengan
kaedah ini, pelajar dapat melihat situasi sebenar serta boleh menjadikan
pembelajaran lebih berkesan, menyeronokkan dan bermakna. Kaedah ini juga memberi
keinsafan dalam diri pelajar jika memberi peluang mengalami keadaan yang
sebenar.
Untuk mengoptimumkan pembelajaran melalui
lawatan, ia mesti dirancang rapi dengan para pelajar perlu menjalankan aktiviti atau melaksanakan
tugasan semasa lawatan. Perbincangan selepas lawatan perlu diadakan.
Proses pengajaran dan pembelajaran merupakan peringkat
yang penting dalam pendidikan di sekolah. Sekiranya kita mempunyai proses
pengajaran dan pembelajaran yang mantap dan canggih, sudah pasti penghasilan
pelajar yang dihasilkan akan lebih bermutu dan mencapai matlamat Dasar
Pendidikan Negara.
No comments:
Post a Comment