PENTADBIRAN DAN PENGURUSAN MATA PELAJRAN KHSR
OBJEKTIF
1.Menerangkan tentang struktur organisasi kerja di dalam makmal Kem. Hidup.
2.Menjelaskan kaedah dan sistem pengurusan makmal.
3.Menerangkan tugas dan tanggungjawab di makmal.
4.Menyenaraikan langkah-langkah dan peraturan keselamatan di makmal.
5.Membandingkan suasana kebersihan dan keceriaan makmal.
6.Membezakan ruang dan lokasi penyimpanan bahan dan peralatan.
7.Menamakan pelbagai perlengkapan yang terdapat di makmal KH.
8.Mengenalpasti kaedah pengurusan peralatan dan bahan.
9.Menerangkan secara ringkas kaedah penyimpanan/ penstoran peralatan.
10.Menerangkan tentang struktur organisasi kerja di dalam makmal Kem. Hidup.
Struktur Organisasi
2.Menerangkan kaedah dan sistem pengurusan makmal
- Panitia
- Pengurusan Pelajar
Panitia
a.Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester.
b.Membuat anggaran perbelanjaan tahunan.
c.Membuat pesanan bahan dan alatan
d.Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
e.Menentukan penggunaan ABM/BBM dan kaedah mengajar yang kemaskini.
f.Menjalankan mesyuarat panitia.
g.Menguruskan sesi perkembangan staf.
PENGURUSAN PELAJAR
a.Menyediakan peraturan keselamatan makmal yang perlu dipatuhi oleh pelajar.
b.Memastikan pelajar sentiasa mematuhi arahan guru dan bekerja secara bersistematik.
c.Panitia bertanggungjawab bagi menguruskan sistem kepegawaian (staffing) kepada pelajar (struktur organisasi bengkel).
Organisasi Bengkel
3.Menerangkan tugas dan tanggungjawab di makmal.
a.Ketua formen
• ketua kelas – bertanggungjawab terus kepada guru
• memastikan ketua unit menjalankan tugas
• melaporkan kejadian kecemasan/ kemalangan/ kehilangan alatan/ kerosakan kepada guru
b.Ketua unit kebersihan
•Membersihkan tempat kerja, menyapu lantai, buang sampah
•Pastikan lantai bersih – jika ada kesan minyak, perlu bersihkan
•Lapor kepada ketua formen kerja yang dibuat.
c.Ketua unit alatan
•Mengagihkan alatan kepada pelajar mengikut kumpulan kerja
•Memungut alatan dan simpan di rak alatan
•Lapor kepada ketua formen jika ada alatan hilang
d.Ketua unit projek
•Mengeda bahan projek kepada kumpulan pelajar
•Kumpulkan bahan projek dan disimpan di rak / almari/ tempat simpanan
•Lapor kepada ketua formen jika ada bahan projek yang rosak/ hilang
e.Ketua unit keselamatan
•Pastikan tingkap ditutup, pintu dikunci, suis dimatikan,plag di tanggalkan
•Lapor kepada ketua formen jika tingkap pecah, kunci pintu rosak, plag rosak
•Pastikan pili air ditutup ketat
4. Menyenaraikan langkah-langkah dan peraturan keselamatan di makmal di makmal.
ARAHAN KEPADA PELAJAR
•Pelajar dibenarkan masuk ke makmal setelah diizinkan guru.
•Dikehendaki memakai kasut bertapak getah
•Tidak dibenarkan bermain di dalam makmal
•Gulung lengan baju sebelum memulakan kerja
•Pakai apron
•Tidak menggunakan alatan yang tumpul, rosak, hulu alatan yang longgar, tertanggal
•Laporkan kepada guru bagi sebarang kecemasan, alatan yang rosak, keadaan bahaya.
•Pakai gogle ketika menggerudi/ mencanai (elak habuk/ serpihan)
•Tanggalkan tali leher/ ikat rambut/ tudung diikat kemas/ barang kemas.
•Jika berlaku kebakaran, ikut tatacara. (sediakan pelan laluan kecemasan)
5. Membandingkan suasana kebersihan dan keceriaan makmal.
Ruang
Susun atur
Keselamatan
a.Ruang:
•tampung kira-kira 20 orang pelajar
•Senang bergerak
•Lantai lasak, mudah dibersihkan, tidak licin, rata
•Pengudaraan yang baik (tingkap, exhaust fan, kipas angin)
•Pintu keluar – 2 pintu bagi tujuan keselamatan
•Meja kerja – lasak, tinggi yang sesuai (1.2m x 1.5m dan tinggi 0.9m)
•Bekalan elektrik (lampu, soket kuasa), bekalan air (pili, sinki, longkang
- Stor penyimpanan alatan, bahan, projek
5. Membandingkan suasana kebersihan dan keceriaan makmal.
b.Susun atur
•Rak-rak panel alatan/ kelengkapan (tukul, gergaji, gandin, sesiku L)
•Rak-rak simpanan bahan binaan projek (papan, kayu, PVC, logam)
•Rak bahan bantu mengajar (carta, model, poster,
album, kit)
•Jarak meja kerja 1.5m antara satu sama lain.
•Ruang sesuai untuk kerja penyelenggaraan ( baiki alatan, mesin)
c.Keselamatan
•Peti pertolongan cemas dan tempat rawatan
•Alat pemadam api
•No telefon bomba, polis, ambulan
•Label UTAMAKAN
KESELAMATAN/ SAFETY FIRST
6.Membezakan ruang dan lokasi penyimpanan bahan dan peralatan
Sistem penyimpanan stok
a.Lokasi stok
b.Penggunaan maksima ruang
c.Sistem lokasi stok
d.Penggunaan rak yang boleh diubah
e.Keteguhan rak-rak
f.Peraturan am penstoran
g.Kandungan sesuatu bekas
h.Penstoran barang berat
i.Penstoran barang-barang dalam bekas standard
j.Penstoran barang-barang tercerai
k.Pembahagian ruang stor
l.Peraturan menindan barang-barang
m.Penstoran barang-barang berharga dan menarik
n.Penstoran di tempat lapang
7. Menamakan pelbagai perlengkapan yang terdapat di makmal KH
a.Peti pertolongan cemas – iodin, kapas, gunting, plaster, antiseptik
b.Bekalan air/ sinki/ pili/ longkang – tidak bocor, saliran baik
c.Bekalan elektrik – selamat, berfungsi
d.Alatan membersih – penyapu, pembersih habuk, Vacum cleaner
e.Alat pemadam api – berfungsi
f.Gogle
g.Rak/ almari
h.Lampu, Kipas angin
i.Sabun basuh
8.Mengenalpasti kaedah pengurusan peralatan dan bahan.
Kawalan stok
a.Mengelakkan stok berlebihan
b.Senarai barang-barang standard (katalog)
c.Barang yang kerap digunakan
d.Butir-butir yang harus ditunjukkan dalam lejar
e.Pengiraan kadar penggunaan bulanan
f.Angka pesanan barang-barang baru
9. Menerangkan secara ringkas kaedah penyimpanan/ penstoran peralatan
Sistem penyimpanan stok
a.Lokasi stok
b.Penggunaan maksima ruang
c.Sistem lokasi stok
d.Penggunaan rak yang boleh diubah
e.Keteguhan rak-rak
f.Peraturan am penstoran
g.Kandungan sesuatu bekas
h.Penstoran barang berat
i.Penstoran barang-barang dalam bekas standard
j.Penstoran barang-barang tercerai
k.Pembahagian ruang stor
l.Peraturan menindan barang-barang
m.Penstoran barang-barang berharga dan menarik
n.Penstoran di tempat lapang
110Penyenggaraan
Aspek yang dibincangkan adalah:
cara-cara
jenis-jenis
langkah-langkah kawalan senggaraan
Cara-cara penyenggaraan:
a.Senggaraan mesin dan peralatan
•segera untuk elak kerosakan teruk
•bersihkan peralatan setiap kali selepas digunakan.
•pelinciran sebelum alat digunakan.
•mesin/ alat diuji mengikut jadual yang diberikan pengeluar.
•sediakan langkah mengguna/ keselamatan semasa menggunakan mesin
•Memastikan kawasan kerja selamat
b.Senggaraan peralatan tangan
•Mengasah mata alat – supaya tajam dan mudah digunakan
•Sebelum guna – periksa dan baiki alat
•Pengetahuan membaikpulih dan membaiki alat – pengguna alat
c.Senggaraan alat-alat pembekal kuasa – motor, tali sawat, takal, kabel
•Sentiasa bersihkan alat
•Pelinciran
•Periksa tali sawat – sander machine
•Uji motor
•Kabel ditebat dengan betul dan baik
d.Senggaraan bangunan
•Tingkap
•Lampu
•Almari
•Almari/ rak
•Lantai
•Meja kerja
•Dinding
Jenis-jenis senggaraan
a.Senggaraan kawalan
•Reka bentuk dan pemasangan yang sesuai untuk peralatan
•Pemeriksaan alatan mengikut jadual
•Membuat servis, baikpulih, penjagaan alatan
•Pelinciran, pembersihan, perlindungan (mengecat)
b.Senggaraan pembetulan
•Apabila alatan didapati rosak.
c.Senggaraan ramalan
•Menjangka akan berlaku kerosakan – guna tolok audio, tolok tekanan dan suhu, tolok rintangan dsb. (industri)
Langkah-langkah kawalan senggaraan
a.Arahan kerja – terima aduan, arahan tugas, rekod kerja yang dibuat, bahan ganti, kos bahan ganti, bilangan pekerja
b.Jadual kerja – agihan pekerja, masa bekerja, tempat, jenis tugas
c.Kos senggaraan – (upah pekerja + bahan ganti) x kekerapan setahun
d.Belanjawan – jumlah kos sepanjang tahun, dibuat awal tahun
e.Rekod alatan – nombor siri, nama pembekal/ pengeluar, kos beli, kuantiti, tarikh beli
Soalan Latihan:
1.Namakan 3 aspek utama dalam pembahagian sistem pengurusan dan pentadbiran mata pelajaran KH?
2.Senaraikan 5 tugas utama seorang ketua panitia.
3.Pada pendapat anda bagaimanakah susun atur makmal KH yang baik?
4.Sebagai seorang guru KH bagaimanakah anda hendak mengagihkan tugas dan tanggungjawab di dalam makmal KH?
5.Apakah jenis tugas yang hampir sama ditanggung oleh pelajar-pelajar dalam sistem kepegawaian (staffing)?
SOALAN
ReplyDeleteApakah tindakan yang boleh diambil oleh seorang guru jika terdapat pelajar yang hyperaktif semasa pengajaran dan pembelajaran KH di sekolah?
Bagi pendapat saya, guru perlu:
Delete1. Sentiasa menempatkan murid hyperaktif berdekatan
dengan guru bagi tujuan kawalan dan perhatian.
2. Perbanyakkan berkomunikasi dan aktiviti P&P yang
menarik minat kanak-kanak hiperaktif. Ini kerana,
komunikasi yang bagus bakal menjadikan kanak-kanak
tersebut lebih kreatif dan idealisme.
3. Sentiasa fokus dan berwaspada dengan segala
tindakan kanak-kanak hiperaktif yang mungkin boleh
mencederakan diri atau orang lain.
4. Ajar disiplin pada kanak-kanak hiperaktif agar pada
masa hadapan, mereka dapat mengaturkan hidup dengan
baik.
Dalam permasalahan murid yang mengalami masalah hiperaktif atau kurangtumpuan ini hendaklah diberi perhatian yang lebih dan khusus agar guru dapat mengubah permasalahan yang ada dalam bentuk yang lebih baik. Cara atau keadah permerhatiaan ialah dengan menempatkan pelajar di bangku yangterdekat dengan guru dan juga diantara anak murid yang tenang, ini bagi membolehkan guru memberi perhatian dan pengawasan yang penuh. Cara sebegini akan membolehkan setiap pergerakan yang dibuat oleh pelajar hiperaktif tadi dapat dilihat dengan lebih jelas dan ketika itu juga guru dapat memainkan peranan untuk mengajar kerana pelajar hiperaktif tadi terletak dekat dengan guru sekaligus ini akan mengurangkan kadar pengawalan yang menyeluruh dan akan membolehkan aktiviti dapat dijalankan dengan lancar.
Deletenoriyah sce1
memberikan aktiviti yang mencabar supaya pelajar dapat meneroka kemahiran berfikir untuk melaksanakan tugasan tersebut.sce 1.sem3/2011
DeleteJawapan soalan 2:
ReplyDeleteTugas Ketua Panitia
1. menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester
2. menjalankan mesyuarat panitia
3. membuat anggaran perbelanjaan tahunan
4. membuat pesanan bahan dan alatan
5. mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
Norfaiszah Othman /PPG Unit PKB
Soalan 4
DeleteGuru boleh mengagihkan tugas dengan melantik formen dan penolong formen bagi membantu guru dalam menguruskan bengkel.Formen adalah ketua dalam bengkel dan bertugas intuk memastikan setiap tugas ahli berjalan lancar dan jadual sentiasa dikemaskini.Manakala tugas penolong formen ialah membantu formen dan menjalankan tugas tertentu.Selain daripada itu guru boleh mengwujudkan tugas lain seperti ajk pengurusan alat dan mesin,pengurusan tempat kerja,pengurusan bahan,pengurusan aktiviti dan pengurusan keselamtan.
Norsiyah PKB 2012
Jawapan soalan 3 :
ReplyDeleteSusun atur makmal yang baik sepatutnya mempunyai ciri-ciri yang berikut ;
1: Ruang pengudaraan yang baik
2: Mempunyai pintu keluar dan masuk makmal
3: Meja aktiviti murid mempunyai jarak yang baik antara satu sama lain
4: Kesemua alatan dilabel dan ditempatkan di tempat yang sesuai.
5: Peraturan keselamatan dan peraturan makmal ditampal dan dipamer dengan jelas di dalam makmal.
6: Pencahayaan di dalam makmal seharusnya cukup terang untuk pelaksanaan aktiviti.
Soalan 3
DeleteSusun atur makmal yang baik:
1.memastikan bengkel dibekalkan dengan alat pemadam api
2.memastikan bengkel nsentiasa cerah dan mempunyai pengudaraan yang baik
3.memastikan bengkel mempunyai peti pertolongan cemas.
4.memastikan semua alatan tangan dan bahan disimpan di dalam tempat yang selamat seperti melabel mengikut susunan objek
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteJawapan soalan 3
ReplyDeletePada pendapat anda bagaimanakah susun atur makmal KH yang baik?
Pada pendapat saya susun autur makmal KH yang baik ialah perlu adanya rak-rak penal alatan/ kelengkapan( tukul, gergaji,gandin,sesikuL),rak-rak simpanan bahan binaan projek( papan, kayu,PVC logam), rak bahan bantu mengajar(carta, model, poster,album,kit)Jarak meja kerja 1.5m antara satu sama lain, dan runag sesuai untuk kerja peyelenggaraan( baiki alatan,mesin)
soalan 2
ReplyDeletesenaraikan 5 tugas utama seorang ketua panatia
Jawapan
1. Menyelaraskan sukatan pelajaran dan dan rancangan pengajaran harian dan tahunan.
2. Menentukan penggunaan ABM
3. Memanggil dan mempengerusikan mesyuarat panatia
4. Membuat anggaran pebelanjaan tahunan
5. Merancang dan mengendalikan program perkembangan staf untuk memperluaskan pengetaahuan dan kemahiran guru-guru.
This comment has been removed by the author.
Deletesoalan 3
ReplyDeletePada pendapat anda bagaimanakah susun atur makmal KH yang baik?
Jawapan
Pendapat saya susun atur makmal yang baik adalah dengan menyediakan rak-rak yang sesuai untuk menyimpan peralatan dan bahan-bahan projek. kedudukan rak-rak tersebut berada di bahagian belakang bengkel. Rak-rak tersebut mestilah dilabelkan bagi memudahkan mengenal pasti nama peralatan atau bahan yang akan digunakan. kedudukan meja kerja mestilah berada di tengah-tengah pada kedudukan 1.5m antara satu sama lain. Ia bagi memudahkan pergerakan murid-murid untuk melakukan kerja.Penyediaan ruang yang sesuai dapat menjamin keselamatan murid ketika berada didalam bengkel.
Soalan 2
ReplyDeleteKetua Panitia berfungsi sebagai:
a.Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester.
b.Membuat anggaran dan mengurus perbelanjaan tahunan
c.Membuat pesanan bahan dan alatan dan memastikan alatan yang diterima betul
d.bertanggungjawab mengagihkan tugasan terhadap pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
e.Mempengerusikan mesyuarat panitia
Soalan 4
ReplyDeleteSebagai seorang guru KH tindakan yang utama perlu dilakukan adalah seperti berikut
1. melantik ahli jawatankuasa bilik/bengkel dan menyediakan carta organisasi
2. menetapkan peraturan penggunaan bengkel/bilik, peraturan keselamatan, dan peraturan penggunaan peralatan.
3. menyediakan jadual waktu tugasan
Jawapan soalan 4
ReplyDeleteGuru KH boleh mengagihkan tugas serta tanggungjawab dengan:
1)Menyediakan jadual tugas kelas-kelas yang terlibat dengan penggunaan makmal KH.
2)Guru KH bolehlah melantik ketua yang terdiri daripada pelajar untuk memastikan jadual bertugas berjalan lancar.
3)Guru KH perlu mewujudkan buku untuk merekod segala perjalanan tugasan setiap pelajar.
4)Membuat pemantauan terhadap tugasan yang dibuat oleh pelajar seperti kumpulan yang bertanggung jawab untuk mengemas kerusi meja.
Nazirah bt Romli PKB 1
Soalan 2;
ReplyDeleteLima tugas utama Ketua Panitia :
1. Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan,
bulanan dan semester
2. Memanggil dan menjalankan mesyuarat panitia
3. Membuat anggaran perbelanjaan tahunan
4. Membuat pesanan bahan dan alatan
5. Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan,
penyelenggaraan dan keselamatan bengkel
kepada guru-guru Kemahiran Hidup
Ku Mimi Khaimiza Bt Ku Md Ahir /PPG Unit PKB
Soalan 4:
ReplyDeleteGuru KH boleh mengagihkan tugas serta tanggungjawab di dalam makmal KH dengan:
1. Guru menetapkan peraturan penggunaan bengkel/bilik, peraturan
keselamatan, dan peraturan penggunaan peralatan.
2. Guru melantik ahli jawatankuasa bilik/bengkel dan menyediakan
carta organisasi.
3. Guru menyediakan jadual waktu tugasan bagi kelas-kelas yang
terlibat dengan penggunaan makmal KH setiap hari.
4) Sentiasa memantauan terhadap tugasan yang diamanakan kepada
pelajar .
Soalan 3
ReplyDeleteSusun atur makmal KH yang baik:
Pada pendapat saya susun atur makmal yang baik adalah apabila keadaan perabut dan peralatannya berada di dalam keadaan tersusun dan selamat. Semua peralatannya haruslah di simpan dengan baik dan kemas seperti menyediakan rak-rak yang sesuai bagi menyimpan peralatan dan bahan-bahan projek seperti adanya rak-rak penal alatan/ kelengkapan( bagi alatan seperti tukul, gergaji,gandin dan sesiku L. Rak-rak simpanan bahan binaan projek juga perlu bagi menepatkan bahan seperti papan, kayu dan PVC logam. Bagi rak bahan bantu mengajar pula ia menempatkan bahan-bahan seperti carta, model, poster,album dan kit.
Rak-rak tersebut perlulah berada di bahagian belakang bengkel dan mestilah dilabelkan bagi memudahkan mengenal pasti nama peralatan atau bahan yang akan digunakan.
Kedudukan meja kerja pula mestilah berada di tengah-tengah pada kedudukan 1.5m antara satu sama lain. Ia bagi memudahkan pergerakan murid-murid untuk melakukan kerja. Penyediaan ruang yang sesuai adalah bertujuan untuk menjamin keselamatan murid ketika berada didalam bengkel.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam 1 Malaysia.. Pada pendapat anda siapakah yang boleh mempengerusikan mesyuarat panitia?
ReplyDeletedalam mesyuarat panitia, ketua panitia sesuatu subjek yang mempengerusi mesyuarat. Guru besar atau GPK 1 adalah penasihat.
Delete(anisahabdullah PKB 1 )
Mesyuarat Panitia biasanya akan dipengrusikan oleh Ketua Panitia yang dilantik oleh sekolah dengan dibantu oleh pentadbir sebagai penasihat...
Deletesalam perpaduan. pada pengetahuan saya mesyuarat panitia mestilah dipengerusikan oleh Ketua Panitian dan Guru besar / GPK sebagai penasihat
DeleteBerapa kali mesyuarat panitia perlu dibuat dalam setahun? dan apakah agenda yang di mesyuaratkan?
ReplyDelete(anisah abdullah PKB1 )
Mesyuarat Panitia perlu diadakan sekurang-kurangnya 3 kali dalam setahun dan antara agenda yang perlu diambil kira ialah:
Delete1.Perbelanjaan Panitia
2.Aktiviti yang telah dan akan dijalankan
3.Analisis peperiksaan jika ada
Bidang kemahiran Hidup merupakan satu bonus kepada murid pendidikan khas kerana ianya menyediakan asas kepada arah kerjaya.Namun begitu ramai di kalangan murid pendidikan khas
Deletehanya berfokus kepada bidang perkebunan sahaja.Apa pendapat rakan?
Mesyuarat Panitia perlu diadakan sekurang-kurangnya 4 kali dalam setahun.
DeleteAdegan yang perlu diambil kira adalah seperti berikut :
a) mengemukakan perbelajaan kewangan panitia dari semasa ke semasa.
b) post mortem aktiviti yang telah dijalankan.( pertandingan )
c) post mortem peperiksaan yang berkaitan.
d) isu - isu berbangkit - kelemahan dan kekuatan dalam menjalankan aktiviti
soalan 5
ReplyDeletesenaraikan 5 tugas utama seorang ketua panitia?
SENARAI TUGAS KETUA PANITIA:
1. AJK KURIKULUM SEKOLAH
2. MENGURUSKAN FAIL PANITIA
3. MEMBANTU PENTADBIR BAGI PENCERAPAN GURU &
KERJA MURID
4. MERUJUK MASALAH PANITIA KEPADA PENTADBIR
5. MENCADANGKAN AGIHAN GURU KEPADA JAWATANKUASA
JADUAL WAKTU
(anisah abdullah PKB 1)
soalan 3
ReplyDeletePENDAPAT SAYA MENGENAI SUSUN ATUR MAKMAL KH PERLU DILIHAT DARI ASPEK BERIKUT :
1.RUANG KERJA YANG SELESA PERLU UNTUK MEMUDAHKAN PERGERAKAN MURID SEMASA MENJALANKAN AKTIVITI.CONTOHNYA KERUSI MEJA PERLU DISUSUN DENGAN TERATUR.
2.KEADAAN TEMPAT KERJA SENTIASA BERSIH DAN SELAMAT.CONTOHNYA LANTAI TIDAK BASAH DAN BERMINYAK.
3.BENGKEL ATAU BILIK KHAS PERLU MENDAPAT CAHAYA YANG CUKUP DAN PENGEDARAN UDARA YANG SEMPURNA.SEMUA PINTU DAN TINGKAP HENDAKLAH DIBUKA SEMASA KERJA DI JALANKAN.
4.RUANG YANG CUKUP UNTUK MENEMPATKAN TERNAKAN.
5.TEMPAT MENGENDALIKAN ENJIN HARUSLAH MENDAPAT RUANG UDARA YANG BAIK.
6.SUDUT HASIL KERJA ATAU PAMERAN PERLU ADA.WALAUBAGAIMANAPUN SUDUT INI TIDAK SEHARUSNYA MENGGANGGU RUANG KERJA.
7.STOR(BILIK KHAS,ALMARI)UNTUK MENYIMPAN ALATAN DAN BAHAN SENTIASA BERSIH DAN KEMAS.
8.KAWASAN “LARANGAN’UNTUK MESIN YANG MERBAHAYA SEPERTI MESIN GERUDI DAN MESIN CANAI HARUS ADA/DIWARNAKAN
( ANISAH ABDULLAH pkb 1 )
soalan 2
ReplyDelete1. Bertanggungjawab mrnyediakan rancangan pelajaran tahunan penggal dan mingguan.
2. Mempengerusikan mesyuarat panitia dan mengemaskinikan fail panitia mata pelajaran .
3. Bertanggungjawab menyenaraikan pengagihan guru mata pelajaran mengikut keperluan untuk keperluan AJK jadual waktu.
4. Menentukan anggaran perbelanjaan tahunan bagi panitianya
5. membuat pesanan bahan dan alatan
noriyah sce1
Jawapan Soalan 2:
ReplyDeleteTugas Ketua Panitia
1. menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester.
2. menjalankan mesyuarat panitia.
3. membuat anggaran perbelanjaan tahunan.
4. membuat pesanan bahan dan alatan.
5. mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
soalan 3
ReplyDeletePada pendapat anda bagaimanakah susun atur makmal KH yang baik?
Makmal KH yang baik merangkumi 3 aspek yang utama iaitu ruang, susun atur dan keselamatan. Susun atur makmal Kh yang baik haruslah merangkumi pelbagai aspek yang terdapat di dalam makmal itu:
1. Penyediaan rak-rak panel alatan/ kelengkapan (tukul, gergaji, gandin, sesiku L)
2. Penyediaan rak-rak simpanan bahan binaan projek (papan, kayu, PVC, logam)
3. Rak untuk menyimpan bahan bantu mengajar (carta, model, poster, album, kit)
4. Menyediakan jarak meja kerja 1.5m antara satu sama lain untuk memudahkan pergerakan.
5. Penyediaan ruang sesuai untuk kerja penyelenggaraan ( baiki alatan, mesin)
Soalan 2
ReplyDeleteNyatakan 5 tugas utama ketua panatia iaitu:
a.Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester.
b.Membuat anggaran perbelanjaan tahunan.
c.Membuat pesanan bahan dan alatan
d.Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
e.Menentukan penggunaan ABM/BBM dan kaedah mengajar yang kemaskini.
Jawapan soalan 3:-
ReplyDelete1.Guru memastikan semua peralatan tangan yang tajam harus disimpan di tempat yang selamat.
2.Memastikan terdapat pintu keluar dan pintu masuk yang sesuai semasa kecemasan.
3.Guru memastikan terdapat pemadam api yang sesuai dan bloh berfugsi semasa kecemasan
4.Menyediakan ruang yang mecukupi bagi murid melaksanakan setiap aktiviti dan bukan berkongsi dengan bilik lain.
jawapan soalan 3.
ReplyDelete.Ruang:
•tampung kira-kira 20 orang pelajar
•Senang bergerak
•Lantai lasak, mudah dibersihkan, tidak licin, rata
•Pengudaraan yang baik (tingkap, exhaust fan, kipas angin)
•Pintu keluar – 2 pintu bagi tujuan keselamatan
•Meja kerja – lasak, tinggi yang sesuai (1.2m x 1.5m dan tinggi 0.9m)
•Bekalan elektrik (lampu, soket kuasa), bekalan air (pili, sinki, longkang
*
Stor penyimpanan alatan, bahan, projek
5. Membandingkan suasana kebersihan dan keceriaan makmal.
b.Susun atur
•Rak-rak panel alatan/ kelengkapan (tukul, gergaji, gandin, sesiku L)
•Rak-rak simpanan bahan binaan projek (papan, kayu, PVC, logam)
•Rak bahan bantu mengajar (carta, model, poster, album, kit)
•Jarak meja kerja 1.5m antara satu sama lain.
•Ruang sesuai untuk kerja penyelenggaraan ( baiki alatan, mesin)
NAJIHAH ABDULAHADI
soalan:
ReplyDeleteApakah perlu dilakukan oleh seorang ketua panitia KH semasa ,sebelum dan selepas mengadakan menyuarat panitia.thurgah sce 1/sem3/2011
jawapan soalan 4:-
ReplyDelete1.Ketua panitia KH perlu menubuhkan AJK induk bagi pengagihan tugasan mengurus makmal KH.
2.Guru perlu memaparkan jadual pengagihan tugasan di papan kenyataan makmal KH.
3.Guru perlu memastikan tugasan dilaksanakan oleh setiap guru mengikut jadual yang ditetapkan dari masa ke semasa
Jawapan soalan 2
ReplyDelete1.Membuat perancangan strategik
2.Merancang aktiviti tahunan.
3.Melantik AJK induk.
4.Menyelaras dan mengedarkan rancangan tahunan,mingguan kepada semua ahli panitia
5.Membuat pesanan peralatan makmal KH.
6.Membuat catatan stok pengiraan peralatan dalam Fail Daftar Stok.
7.Mengendalikan mesyuarat panitia
Soalan 1
ReplyDeleteKonsep keselamatan ialah keadaan terpelihara atau terhindar daripada bahaya, bencana atau gangguan yang boleh menyebabkan berlakunya kemalangan.
Konsep keselamatan pekerjaan ialah ilmu dan penerapan teknologi untuk meningkatkan keselamatan yang berkaitan dengan alat kerja, proses kerja, tempat kerja dan kawasan lingkungannya.
Konsep keselamatan industri ialah pekerja yang bebas daripada bahaya atau risiko kecederaan, kawalan kerugian akibat kemalangan serta melindungi kerugian terhadap manusia, harta dan pendapatan.
Faedah keselamatan industri dan kepentingan mempelajarinya ialah bagi menhindar atau mencegah kemalangan yang boleh menyebabkan kecederaan atau bahaya kepada pekerja atau pelajar, kakitangan dan kelengkapan atau peralatan.
Soalan 2 : Tugas Ketua Panitia
ReplyDeletea.Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester.
b.Membuat anggaran perbelanjaan tahunan.
c.Membuat pesanan bahan dan alatan
d.Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
e.Menentukan penggunaan ABM/BBM dan kaedah mengajar yang kemaskini.
Soalan 3: Susun atur Makmal KH yang baik
ReplyDelete1.Rak-rak panel alatan/ kelengkapan.
2.Rak-rak simpanan bahan binaan projek.
3.Rak bahan bantu mengajar.
4.Jarak meja kerja 1.5m antara satu sama lain.
5.Ruang sesuai untuk kerja penyelenggaraan
Soalan 2
ReplyDelete5 tugas utama Ketua Panitia :
1. Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan,
bulanan dan semester
2. Mengendalikan mesyuarat panitia
3. Membuat pesanan bahan dan alatan
4. Membuat anggaran perbelanjaan tahunan
5. Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan,
penyelenggaraan dan keselamatan bengkel
kepada guru-guru Kemahiran Hidup
Paridah bt Jenal (unit sce 1)
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSoalan 2 : Tugas Ketua Panitia
ReplyDeletea.Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan, bulanan dan semester.
b.Membuat anggaran perbelanjaan tahunan.
c.Membuat pesanan bahan dan alatan
d.Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru-guru KH.
e.Menentukan penggunaan ABM/BBM dan kaedah mengajar yang kemaskini.
Soalan 3: Susun atur Makmal KH yang baik
1.Rak-rak panel alatan/ kelengkapan.
2.Rak-rak simpanan bahan binaan projek.
3.Rak bahan bantu mengajar.
4.Jarak meja kerja 1.5m antara satu sama lain.
5.Ruang sesuai untuk kerja penyelenggaraan
Daripada: Madura bt Mohamad Zulkafli
Jawapan soalan 1.
ReplyDeletei)Pengurusan dan pentadbiran sumber manusia.
ii)Pengurusan dan pentadbiran bengkel KH
iii)Penyelengraraan bengkel
Jawapan soalan 2.
ReplyDelete5 tugas utama KP
1.Menyelaraskan sukatan dan rancangan pelajaran mingguan,bulanan dan tahunan.
2.Membuat anggaran perbelanjaan tahunan panitia.
3.Membuat pesanan bahan dan alatan.
4.Mengagihkan tugas mengajar serta tanggungjawab pengurusan,penyelenggaraan dan keselamatan bengkel KH.
5.Memanggil dan menjalankan mesyuarat panitia.
Jawapan soalan 3
ReplyDeleteSusun atur makmal KH yang baik:
a)Ruang kerja yang selesa untuk murid dan guru bergerak semasa menjalankan aktiviti.
b)Pengudaraan yang baik.
c)Keadaan lantai dan meja bersih dan bebas dari kesan minyak atau gris.
d)Perlu ada rak-rak panel alatan ,bahan binaan projek dan rak ABM.
e)Perlu ada alat bantuan kecemasan seperti alat pemadam api dan "First Aid Box".
salam perpaduan
ReplyDeleteSOALAN 2
5 tugas utama Ketua Panitia
1. Menyelaras sukatan dan rancangan pengajaran semester, bulanan dan mingguan
2. Buat anggaran perbelanjaan tahunan
3. Buat pesanan bahan dan alatan untuk P&P
4. Agih tugasan mengajar serta tanggungjawab pengurusan, penyelenggaraan dan keselamatan bengkel kepada guru - guru KH.
5. Menjalankan mesyuarat Panitia
Soalan 3
ReplyDeletePada pendapat saya, susun atur makmal yang baik hendaklah ;
a) kemas dan teratur - tidak mengganggu ruang untuk pergerakan
b) semua peralatan di simpan di tempat yang sesuai dan selamat
c) melabelkan semua tempat untuk memudahkan guru dan murid apabila berada di makmal.
d) susunan meja dan kerusi yang tidak menghalang aktiviti di makmal
e) sentiasa dalam keadaan bersih
f) meletakkan plan susun atur di makmal sebagai rujukan.
g) ruangan bilik yang selesa untuk melakukan sebarang aktiviti yang berkaitan
Soalan 2
ReplyDeleteSenarai tugas ketua panitia :
a) Bertanggungjawab mrnyediakan rancangan pelajaran tahunan penggal dan mingguan.
b) Menentukan anggaran perbelanjaan tahunan bagi panitianya.
c) Mengesahkan soalan-soalan peperiksaan dan ujian bulanan sebelum dihantar ke bilik cetak.
d) Bertanggungjawab mengemaskinikan buku stok panitia dan alat alat bantu mengajar diselenggarakan dengan baik.
e) Membantu dan bekerjasama menyelaras aktiviti-aktiviti persatuan akademik .
Soalan dr sy
ReplyDeleteBolehkah peralatan dari bengkel KH dibawa atau dipinjamkan keluar kepada sekolah lain
dengan kebenaran dari Ketua Panitia?
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete